کد مطلب:134016 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:222

بیت المال در اختیار بنی امیه
بنی امیه كه عثمان خود از آنان بود. در دوران حكومت وی عملا همه چیز كشور را در اختیار داشتند علاقه و محبت خلیفه نسبت به خویشاوندانش تا جائی بود كه احمد حنبل در مسند خود می نویسد: «روزی عثمان جمعی از اصحاب پیغمبر را نزد خود خواند و عمار یاسر هم در بین آنان بود آنگاه گفت من از شما سئوالی می كنم و دوست دارم مرا تصدیق كنید (سپس گفت) شما را بخدا سوگند آیا می دانید كه پیامبر اسلام قریش را بر مردم دیگر مقدم می داشت و بنی هاشم را بر قریش


هم مقدم می شمرد؟ افراد حاضر ساكت شدند (و كسی به عثمان پاسخ نداد) عثمان گفت اگر كلیدهای بهشت در اختیار من بود آنها را به بنی امیه می دادم تا آخرین فرد آنها هم وارد بهشت گردد [1] .«در اینجا عثمان شدت علاقه و محبت خود را به خویشان و اقوامش یعنی بنی امیه اینگونه صریحاً بیان می كند كه می گوید: اگر كلیدهای بهشت در دست من بود آنها را به بنی امیه می دادم. اما اگر كلید بهشت در اختیار عثمان نبود كلید بیت المال و حكومت اسلامی در دست عثمان بود. خلیفه اگر نمی تواند بهشت را در اختیار بنی امیه بگذارد می تواند بیت المال و همه چیز كشور را (تا حدود امكان) در اختیار بنی امیه قرار دهد، عمثان در علاقه ی خود نسبت به بنی امیه تا آنجا پیش رفت كه هیچ چیز (حتی خطری كه از مردم و شورش آنان متوجه شخص او و حكومت وی بود) مانع و سد راه او در طریق خدمات صادقانه اش به آنها نگردید!!

مراتع و چراگاههای اطراف مدینه كه تا آن روز در اختیار همه ی مسلمین بود و گله های شتر و گوسفندان عموم مردم از آنها بهره می بردند دربست در اختیار مواشی بنی امیه گذارد و دیگر مردم را از آن مراتع منع كرد [2] .


[1] الغدير ج 8 صفحه ي 291- مسند احمد حنبل ج 1 صفحه ي 62.

[2] ناسخ التواريخ جل خلفاء صفحه ي 463- الغدير ج 8 صفحه 236 چاپ دوم.